Kundecase: Innovation Support AS
Slik implementerte Customer Success Consulting AS et komplett Customer Success rammeverk for Innovation Support AS.
(Fra venstre): Helge Bharat Johnsen, Tord Sciøtz Smørdal, Fahim Waaler, Espen Sunde.
Viktigheten av å sette kundearbeidet sitt i et strukturert system
Innovation Support AS er markedsledende innenfor kartlegging, leadsgenerering og møtebooking B2B i Norge, denne fremoverlente bedriften bistår næringslivet med å bygge en komplett pipeline. De startet opp i 2012 og har siden den gang hjulpet flere bedrifter med å finne og vinne nye kunder.
I dag er de 34 ansatte og holder til i Nydalen ved siden av Handelshøyskolen BI. Innovation Support AS er en bedrift som har opplevd sterk vekst over lang tid og blant annet vært Gasellebedrift 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 og 2022.
Innovation Support AS er eksperter på å hjelpe bedrifter øke omsetningen gjennom å få nye kunder, bedriften selv har opplevd imponerende vekst helt siden oppstarten. Utfordringen til Innovation Support AS var å jobbe enda mer strategisk og sette kundearbeidet sitt (Customer Success) i system og samtidig jobbe mer strategisk.
Ønsket var å jobbe mer langsiktig og datadrevet med sine eksisterende kunder for å sikre en enda bedre lønnsomhet på bunnlinjen, i tillegg til en allerede sterk topplinjevekst. Et fokusområdet for Innovation Support AS var å få ned kundefrafallet (churn), løsningen ble å implementere et holistisk Customer Success rammeverk sammen med oss i Customer Success Consulting AS.
Utfordring
Innovation Support AS har opplevd (og opplever idag) meget sterk vekst over lang tid, ønsket var nå å jobbe mer langsiktig og strategisk med eksisterende kundebase for å sikre enda bedre lønnsomhet på bunnlinjen og få ned kundefrafallet.
Løsning
Løsningen ble å inngå et samarbeid med Customer Success Consulting AS i februar 2024, over en lenger periode har et komplett rammeverk for Customer Success blitt permanent implementert.
Resultat
Innovation Support har blitt mer proaktive i kundearbeidet sitt, fått et tydelig rammeverk og metodikk for Customer Success permanent implementert og i tillegg fått dyp innsikt og data fra både tidligere og eksisterende kunder.
Et smertefritt og effektivt kundesamarbeid
Innovation Support AS kom til oss for å få bistand til hvordan på best mulig måte beholde kunder og øke kundens LTV (lifetime value) i tillegg til at de allerede var svært flinke til å få et høyt volum av nye kunder inn. I samråd med Customer Success Consulting AS fikk kunden bistand med å implementere et helhetlig rammeverk for Customer Success.
Oppdraget ble løst som en kombinasjon av "endringsledelse" og "konsulentarbeid", totalt ble 15+ strategiske og tilpassede prosesser implementert over en lengre periode. Prosessen har vært sømløs fra helt fra oppstartsperioden, til implementeringsperioden og fram til overlevering av komplett sluttrapport ved oppdragets slutt.
Resultatet av samarbeidet med oss i Customer Success Consulting AS har vært svært effektivt og Innovation Support har blitt mer proaktive i kundearbeidet sitt, fått et tydelig rammeverk og metodikk for Customer Success permanent implementert og i tillegg fått dyp innsikt og data fra både tidligere og eksisterende kunder.
Men ikke ta vårt ord for det, se selv hva de ansatte i Innovation Support AS hadde å si om samarbeidet med oss i Customer Success Consulting AS:
Tord Schiøtz Smørdal
Daglig leder, Innovation Support
"Lærerik, morsom og nyttig prosess for oss alle. Takk for all hjelp! Jeg er sikker på at implementering av tiltakene du har foreslått rigger oss for videre vekst.
Imponert over hvor raskt du har satt deg inn i INSU og hvor mye vi har fått til på kort tid :-)"
Helge Bharat Johnsen
Owner, founder & Chairman, Innovation Support
"Veldig bra samarbeid. Vi har fått en forståelse for et område vi ikke har kunnet om tidligere. Selvfølgelig har vi alltid skjønt at det er viktig og utøvd dette, men vi har fått bedre verktøy og innsikt i hva det faktisk har vært.
Det er fint at det ikke har blitt for mye å "gape" over. Sitter igjen med en god følelse og gleder meg til implementering av det vi har blitt enige om."
Elvedin Adzemovic
Kundeansvarlig, Innovation Support
"Proft og målrettet.
Fahim har stilt forberedt til oppdraget med oss, i alle workshops og alle møter vi har hatt sammen.
Han har stilt med sterk erfaring, kunnskap og implementert viktige tiltak for at våre kunder skal få en bedre opplevelse av å være kunde hos oss."
Sander Jacobsen
Kundeansvarlig, Innovation Support
"Å jobbe med Customer Success Consulting har vært veldig lærerikt. Jeg har lært mye som jeg kommer til å ta med meg videre.
Takk for alt, Fahim!"
Sara Holthe
Kvalitetsansvarlig, Innovation Support
"Jeg syntes det har vært veldig spennede og lærerikt å jobbe strategisk med Customer Success i Innovation Support.
Håper og tror alle er motiverte til å videreføre prosedyrene og tiltakene som allerede er implementert"
Før du rekker å spørre
Dette kan vi hjelpe deg med.
Etablere din Customer Success funksjon helt bra bunnen av på 90 dager? Check.
Eksisterende Customer Success team og ønsker å effektivisere og skalere? Check.
Rekrutteringsbistand til å finne den rette Customer Success profilen for din virksomhet? Check.
Egentilpasset rådgivning gjennom workshops, foredrag og opplæring? Dobbel Check!
Jobbe hånd-i hånd i et tett lengre samarbeid for å transformere hele din Customer Success funksjon? Etablere lønnsomme strategier for mersalg, anti-churn og skape kunde-ambassadører? Ja, nå snakker vi!
Slik fungerer et samarbeid.
Alt starter med en grundig kartlegging av dine behov > 1-3 samtaler hvor vi (sammen) danner et klart bilde av:
- Prosjektets omfang og varighet
- Forventninger og hva vi skal levere på
- Budsjett og betalingsdetaljer
- Oppsett av prosjektplan og kontraktsignering
Vi designer og implementerer deretter konkrete handlingsplaner i samråd med deg og vil jobbe tett med dine interne ressurser.
Nå er vi partnere i vårt felles mål mot å løse dine utfordringer å sørge for at du når dine Customer Success mål.
Det er viktig for oss at arbeidet vi gjør med deg gir resultater. Derfor setter vi opp oppfølgingssamtaler etter endt prosjekt hvor vi kan evaluere resultatene.
Dette er de vi jobber med.
Virksomheter som ønsker å bygge eller er i gang med å bygge sin Customer Success funksjon fra bunnen av. Start-ups, Scale-ups og etablerte virksomheter er alle innenfor vår ekspertise.
Eksisterende Customer Success team som ønsker å ta arbeidet sitt til neste nivå eller går gjennom en transformasjon. Vi blir en forlengelse av deres team og jobber tett sammen som partnere.
På den måten kan vi enten være Customer Success-sjefen din, eller vi kan være staben til sjefen som har litt for mange andre oppgaver.
Vi jobber oftes med CEO, Founder, CCO, Salgsdirektør, VP Customer Success, Customer Success direktør, Head of Customer Success, CSM. Listen er langt fra uttømmende.
(Hvis du ønsker å leie oss inn - som en ekstern konsulent eller som en forlengelse av ditt Customer Success team - så ikke nøl med å ta kontakt)
Dette koster et samarbeid.
Vi forstår at forutsigbarhet er viktig for deg, derfor operer vi kun med fastpris på alle våre tjenester.
Kundeundersøkelser & analyse: Fra 19.000,- (eks.mva)
Customer Success Boost-programmer: Fra 39.000,- (eks.mva)
Customer Success Rekruttering: Fra 79.000,- (eks.mva)
Customer Success Workshop: 39.000,- (eks.mva)
Customer Success Foredrag: 29.000,- (eks.mva)
Customer Success Sertifisering: Fra 5960,- (eks.mva)
Customer Success 1:1 Coaching: Fra 10.900,- (eks.mva)
For prosjekt-basert prising og leie av konsulent, vil det være nødvendig med en kartleggings-samtale for å vurdere omfanget, hva vi skal levere på og budsjettet.